Home    Contact  

 
                                                                                                                         Prestatie Optimalisering sinds 1995
 
 

  
KIES UW INFO:


  CHIPTUNING OP LOCATIE
  VRACHTWAGEN  ECOTUNING
  INFO CHIPTUNING
  ECO-TUNE
  AANBIEDINGEN
  GASTENBOEK
  NIEUWS & NIEUWE TYPES
  DEALERS
  KIES UW MERK
  HOME
  CONTACT



 


 

 

 

 
DIGITUNE PROJECTEN:

Roetfilter verwijderen (DPF – Diesel Partikel Filter)

Waarom een roetfilter?

Een roetfilter wordt enkel toegepast op de dieselmotoren. Het heeft als doel de uitlaatgassen door te laten, en de roetdeeltjes op te vangen. Dit is natuurlijk goed voor het milieu maar geeft zeker ook nadelen aan de motor.

Werking van de roetfilter?

Een roetfilter wordt enkel toegepast op de dieselmotoren. Het heeft als doel de uitlaatgassen door te laten, en de roetdeeltjes op te vangen. Dit is natuurlijk goed voor het milieu maar geeft zeker ook nadelen aan de motor.
Roetdeeltjes worden tijdelijk opgeslagen in de roetfilter. Gemiddeld om de 600 km gebeurt een regeneratie omdat de filter verzadigd is. Tijdens de regeneratie worden de roetdeeltjes bij een hoge temperatuur verbrand. Hiervoor moet de temperatuur tijdelijk verhoogd worden tot 850 C. Om deze temperatuur te bereiken dient er een aanzienlijke hoeveelheid diesel in het roetfilter gespoten te worden. U kunt zich voorstellen dat dit een negatieve invloed heeft op het brandstof verbruik. Regeneratie is dus de vernietiging van gestockeerde roetdeeltjes bij een extreem hoge temperatuur. Doorgaans vindt een regeneratie automatisch plaats tijdens een langere trip op de autosnelweg.

Nadelen van de roetfilter:

De motor komt bijna niet op bedrijfstemperatuur, waardoor de verbranding van brandstof niet optimaal is en de uitstoot van roetdeeltjes groter wordt. Hierdoor zal de roetfilter sneller verzadigd geraken.

Het probleem bij korte afstanden is dubbel:

Doordat de bedrijfstemperatuur niet gehaald wordt, zal de roetfilter die in de uitlaat zit een te lage temperatuur bereiken om de regeneratie te kunnen opstarten. Het gevolg is dat de roetfilter verstopt geraakt, waardoor het motorvermogen zal afnemen, de computer een foutmelding geeft en de wagen voor herstelling naar de garage moet. De garage kan met een geforceerde regeneratie de roetfilter leegmaken. Bij herhaling of laattijdig ingrijpen kan dit leiden tot beschadiging van de roetfilter. De levensduur van de roetfilter wordt hierdoor verkort.

Conclusie:

De onderhoudskosten stijgen en de levensduur van de roetfilter worden verkort door het eenzijdig gebruik van een moderne dieselwagen door korte verplaatsingen.

Wat doet DigiTune ?

In de praktijk blijkt dat de roetfilters bij veel klanten stuk gaan of niet goed meer willen regenereren. De dealer biedt als enige oplossing, de roetfilter vervangen. Deze kosten liggen vaak tussen de Eur 1200,- en Eur 2100,- excl montage. DigiTune beschikt over de kennis en kwaliteit de roetfilter vakkundig leeg te halen. Deze wordt door ons uitgeschakeld in de ECU. Hierdoor heeft u geen last meer van storingen en of een verstopte filter.

Een Auto hoeft bij de APK keuring (roetmeting) geen roetfilter te hebben. Een moderne diesel blijft zonder filter onder de toegestane uitstoot.

De voordelen van het verwijderen van de roetfilter:

Langere levensduur van de motor en turbo.
Geen motorschade door het roetfilter.
Lager brandstofverbruik.
Geen onderhoudskosten.
Meer vermogen

Voor meer informatie of prijzen, neem gerust contact met ons op.

VOOR INFO:

Bel de infolijn : 0341 - 27 03 34